Αλήθειες και ψέματα του Υπουργείου Ναυτιλίας

 

Να παραπλανήσει την κοινή γνώμη επιχειρεί το υπουργείο Ναυτιλίας, έχοντας προχωρήσει ήδη στην αντισυνταγματική και αντιδημοκρατική επίταξη των ναυτεργατών. Προσπαθώντας να δικαιολογήσει τη στάση του, το υπουργείο δημοσίευσε δελτίο τύπου στις 6/2/2013 υπό τον τίτλο «Διευκρινίσεις σχετικά με το υπό κατάθεση νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου».

Με το Δελτίο Τύπου το υπουργείο ισχυρίζεται ότι:

Α) δεν καταργείται η ετήσια δρομολόγηση, δηλαδή η συγκοινωνιακή κάλυψη των νησιών για όλο το χρόνο. Παραλείπει όμως σκόπιμα να αναφέρει ότι αυτό θα συμβεί αποκλειστικά για την τακτική δρομολόγηση, δηλαδή για τις γραμμές που θα δηλώνουν οι πλοιοκτήτες ότι θα τις αναλάβουν, εφόσον το δηλώσουν μέχρι τις 31/1 κάθε έτους. Δηλαδή αν δεν εμφανιστούν εταιρείες να αναλάβουν κάποιες γραμμές ή κάποια νησιά τι θα γίνει;

Προφανώς θα χαρακτηρίζονται γραμμές δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή γραμμές επιδοτούμενες, για τις οποίες όμως δεν υπάρχει κανένα εχέγγυο ότι θα βρεθούν εταιρείες να τις αναλάβουν, με δεδομένες τις περικοπές των κονδυλίων, όπως γίνεται φέτος με την περικοπή 18 εκατ. ευρώ, που έχουν οδηγήσει σε απόσυρση πλοίων και σε περικοπές δρομολογίων.

Όσο για τα ταχύπλοα  και τα υδροπτέρυγα, ενώ μέχρι τώρα κάλυπταν ορισμένες γραμμές σε επτάμηνη βάση, τώρα  μπορούν να δρομολογούνται για μικρότερο χρονικό διάστημα, με βάση εκκίνησης τους τέσσερεις μήνες.

Β) Η δυνατότητα μείωσης του προσωπικού των πλοίων παρέχεται μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο και αφορά μόνο το προσωπικό γενικών καθηκόντων. Αναφέρεται επίσης σε «περιορισμένη μείωση», εξαιρώντας βεβαίως μια σειρά ειδικότητες όπως, οικονομικούς αξιωματικούς, φροντιστές, βοηθούς φροντιστών, θαλαμηπόλους, επίκουρους, μαγείρους, χυτροκαθαριστές. Ισχυρίζεται έτσι ότι κατά τη χειμερινή περίοδο θα υπάρχει περιορισμένη μείωση και ότι όλο το προσωπικό που αφορά την ανθρώπινη ασφάλεια θα παραμένει ακέραιο. Δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ, το υπουργείο μας λέει ότι περίπου τα πλοία το χειμώνα θα ταξιδεύουν με προσωπικό ασφαλείας και με επτά (7) ειδικότητες λιγότερες, απ’ όσες προβλέπονται στο κανονικό πλήρωμα. Επίσης – ίσως θεωρείται και αυτή λεπτομέρεια – δεν διευκρινίζεται πως ορίζεται ακριβώς ο χειμώνας, δηλαδή 4, 6, 8 μήνες, που θα ταξιδεύουν τα πλοία με μειωμένο προσωπικό;

Επιπλέον εντέχνως το υπουργείο αποσιωπά ότι καταργείται η δεκάμηνη υποχρεωτική δρομολόγηση των πλοίων της ακτοπλοΐας, αφού σύμφωνα με το νομοσχέδιο, μπορεί ο πλοιοκτήτης που έχει δηλώσει ότι αναλαμβάνει μια τακτική γραμμή, να δρομολογεί και ένα δεύτερο πλοίο σε τετράμηνη μόνο βάση, από Ιούνιο έως Σεπτέμβριο. Αν αυτό δεν αποτελεί ένα εύσχημο τρόπο κατάργησης του δεκάμηνου, τότε τι είναι; Και επίσης, οι εργαζόμενοι του δεύτερου πλοίου, τι θα κάνουν τους υπόλοιπους οκτώ (8) μήνες; Προφανώς θα είναι άνεργοι και προφανώς θα καλύπτονται ασφαλιστικά μόνο για ένα μήνα όπως προβλέπει επόμενη διάταξη του υπό ψήφιση νομοσχεδίου.

Γ) δεν καταργούνται οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας, όταν στο άρθρο 18, αναφέρεται ρητά ότι, «δύνανται να συνάπτονται ατομικές συμβάσεις εργασίας για τα κατώτερα πληρώματα σε φορτηγά άνω των 3000 κ.ο.χ. ή σε ιδιωτικά σκάφη αναψυχής».

Είναι προφανές ότι η διάταξη αυτή, ανοίγει διάπλατα την εργασιακή ζούγκλα στα ποντοπόρα πλοία, αφού εξομοιώνει τους έλληνες ναυτικούς με αυτούς των τρίτων χωρών και βεβαίως από τη στιγμή που θα εφαρμοστεί, είναι θέμα χρόνου η επέκταση του και στους αξιωματικούς

Κατά συνέπεια, τα θύματα αυτής της πολιτικής, αν περάσει το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, είναι αφενός μεν οι ναυτεργάτες, για τους οποίους θα χαθούν συνολικά χιλιάδες θέσεις εργασίας, θα μειωθούν δραματικά οι αποδοχές τους και τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα και αφετέρου τα νησιά, τα οποία εκτός της καλοκαιρινής περιόδου, θα μείνουν για μεγάλα διαστήματα χωρίς πλοία, αφού μειώνεται δραστικά ο χρόνος προσέγγισης τους, είτε με την ουσιαστική κατάργηση της υποχρεωτικής δεκάμηνης δρομολόγησης, είτε με τις περικοπές δρομολογίων των γραμμών δημοσίου συμφέροντος, είτε ακόμα και με τη μείωση του χρόνου δρομολόγησης των ταχύπλοων.

Αυτή λοιπόν είναι η πραγματικότητα και όλα τα άλλα είναι προφάσεις εν αμαρτίαις….

11/2/2013