Κύρωση συμφωνίας Ελλάδας-Αζερμπαϊτζάν στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών

 

Εισήγηση Νίκου Συρμαλένιου στη Βουλή

Στην επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με θέμα «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν για τις Θαλάσσιες Μεταφορές» προχώρησε στις 19/1 η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, της Βουλής, με εισηγητή τον βουλευτή Κυκλάδων Νίκο Συρμαλένιο.

Όπως ανέφερε, μεταξύ άλλων ο Νίκος Συρμαλένιος, «σκοπός της Συμφωνίας είναι η βελτίωση και ανάπτυξη της συνεργασίας των δύο χωρών στο ναυτιλιακό τομέα, η συμμετοχή των πλοίων των δύο χωρών στον μεταξύ τους θαλάσσιο εμπόριο, η παροχή αμοιβαίων διευκολύνσεων τόσο στα πλοία όσο και στους ναυτικούς τους και η συνεργασία για την εξάλειψη των εκάστοτε εμποδίων που παρουσιάζονται στον τομέα της Ναυτιλίας. Είναι μια Συμφωνία, η οποία είναι «ισορροπημένη» και με ισχυρή βάση αμοιβαιότητας για τις δύο χώρες. Η Συμφωνία αυτή υπογράφηκε στο Μπακού στις 5 Απριλίου του 2011. Όπως γνωρίζετε, πάγια θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι η σύναψη διμερών ναυτιλιακών Συμφωνιών με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό κρατών, με στόχο να διευκολυνθεί το πλοίο με ελληνική σημαία κατά την προσέγγισή του στα λιμάνια των χωρών αυτών και στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η υλοποίηση αυτής της πολιτικής στο σχέδιο νόμου για τη Συμφωνία Ελλάδας και Αζερμπαϊτζάν.

Το Αζερμπαϊτζάν είναι μια χώρα, ένας στρατηγικός εταίρος της Ελλάδας και, προφανώς, όχι μόνο στο ναυτιλιακό τομέα, αλλά και στον ευρύτερο πολιτικό και οικονομικό τομέα. Το Αζερμπαϊτζάν παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα, λόγω της σημαντικής γεωπολιτικής θέσης που κατέχει, αλλά και των ενεργειακών πηγών, στο θέμα του φυσικού αερίου κ.λπ..

Η Ελλάδα υποστηρίζει αυτή την άποψη, τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για την σύσφιξη των σχέσεων της Ε.Ε. με το Αζερμπαϊτζάν. Η Συμφωνία αυτή περιλαμβάνει ειδικότερα τις υποχρεώσεις των συμβαλλομένων Μερών, τα οποία συμφωνούν να εφαρμόσουν τις αρχές του ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού και να απέχουν από ενέργειες που μπορούν να βλάψουν το εμπόριο και τις ναυτιλιακές μεταφορές. Να διατηρήσουν και να αναπτύξουν τις σχέσεις συνεργασίας στο πεδίο της Ναυτιλίας, να παρέχουν τεχνική βοήθεια στο πεδίο των θαλάσσιων μεταφορών, να διασφαλίζουν την ανεμπόδιστη πρόσβαση των πλοίων τους στις διεθνείς μεταφορές, να συνεργάζονται για την εξάλειψη εμποδίων και να απέχουν από μέτρα που παρεμποδίζουν το θαλάσσιο εμπόριο, να καταργήσουν μονομερείς περιορισμούς σχετικά με τη διεθνή θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών. Να παρέχουν όλες τις διευκολύνσεις στα πλοία που φέρουν τη σημαία των δύο χωρών για εκφόρτωση, μεταφόρτωση, φόρτωση χωρίς να καταβάλουν πρόσθετα τέλη, εκτός αυτών που επιβάλλονται σε τρεις περιπτώσεις. Να παρέχουν την ίδια μεταχείριση σε πλοία που φέρουν τη σημαία τους σχετικά με την ελεύθερη είσοδο στα λιμάνια, στη διάθεση των προβλητών και στην χρήση λιμενικών ευκολιών, στη φόρτωση και την εκφόρτωση, στη μεταφόρτωση, στην επιβίβαση και αποβίβαση, στην πληρωμή τελών και φόρων και στη χρήση των υπηρεσιών που παρέχονται στη ναυτιλία με τις προβλεπόμενες εξαιρέσεις. Να παρέχουν μεταξύ τους τη μεταχείριση του ευνοούμενου κράτους σε όλα τα θέματα που σχετίζονται με τη Ναυτιλία. Να λαμβάνουν τα μέτρα για τη διευκόλυνση και επίσπευση της ναυτιλιακής κίνησης για την αποφυγή καθυστερήσεων και την επίσπευση και απλούστευση γραφειοκρατικών διαδικασιών (έλεγχοι τελωνειακοί, υγειονομικοί έλεγχοι, αστυνομικοί κ.λπ.).

Επίσης, με τη συμφωνία αυτή ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση εγγράφων εθνικότητας, των πιστοποιητικών σχετικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, καθώς και των αποδεικτικών ταυτότητας των πληρωμάτων. Επιπλέον, προβλέπεται η επιβολή μειωμένων λιμενικών τελών και τελών πλοήγησης στα φιλικά προς το περιβάλλον δεξαμενόπλοια. Ακόμα, παρέχεται η δυνατότητα στα μέλη των πληρωμάτων να παραμείνουν προσωρινά στην επικράτεια των χωρών χωρίς βίζα. Διατηρείται το δικαίωμα άρνησης εισόδου και παραμονής σε ναυτικούς που θεωρούνται ανεπιθύμητοι. Η εφαρμογή αυτών των διατάξεων ισχύει και για πρόσωπα που ασχολούνται με την εκτέλεση καθηκόντων, που έχουν σχέση με την υπηρεσία ή τη λειτουργία του πλοίου και περιλαμβάνονται σε ειδική κατάσταση.

Επιπλέον, ορίζονται διατάξεις σχετικά με διάφορες παραβάσεις. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι κανένα εκ των συμβαλλομένων μερών δεν ασκεί δίωξη σε πλοίο του άλλου μέρους, σε περίπτωση που μέρος του άλλου πληρώματος διαπράξει αδίκημα στο πλοίο, πλην των οριζομένων περιπτώσεων. Ορίζεται επίσης, όταν διερευνάται ναυτικό ατύχημα ή συμβάν στο πλοίο, γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες των διεθνών οργανισμών. Επίσης, οι δικαστικές διοικητικές αρχές του ενός συμβαλλόμενου μέρους μπορούν να επιλαμβάνονται επί θεμάτων που έχουν σχέση με τη σύμβαση εργασίας μέλους πληρώματος πλοίου του άλλου συμβαλλόμενου μέρους μόνο αν τους ζητηθεί από τους διπλωματικούς υπαλλήλους της χώρας της σημαίας που φέρει το πλοίο.

Ακόμη, ορίζεται ότι σε περίπτωση ναυαγίου, προσάραξης ή ατυχήματος πλοίου, εντός της επικράτειας του ενός εκ των συμβαλλομένων μερών, το πλοίο απολαμβάνει την ίδια μεταχείριση και βοήθεια που παρέχεται σε κάθε πλοίο του συμβαλλόμενου μέρους. Επίσης, ορίζεται ότι οι διατάξεις της συμφωνίας δεν επηρεάζουν δικαιώματα και υποχρεώσεις από διεθνείς συμβάσεις και συμφωνίες, καθώς και υποχρεώσεις της Ελλάδας με την Ε.Ε. Όποιες διαφορές προκύψουν από τη συμφωνία, θα επιλύονται με διαπραγματεύσεις, όπως επίσης και όποιες προσθήκες ή τροποποιήσεις θα γίνονται με τη μορφή πρωτοκόλλων, τα οποία θα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της συμφωνίας».