Συνέντευξη Νίκου Συρμαλένιου στον δημοσιογράφο Γιάννη Λαζάρου –«The Sea Nation»

1)Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προαναγγείλει δημόσιο φορέα στην ακτοπλοΐα. Πάνω σε ποιά πλατφόρμα θα κινηθεί και προς ποία κατεύθυνση δεδομένου ότι τα πλοία ανήκουν σε ιδιωτικά συμφέροντα;
O ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει σε σύντομο χρονικό διάστημα προς δημόσια διαβούλευση την ολοκληρωμένη πρόταση του για την Ακτοπλοΐα. Βασικός πυλώνας της πρότασης μας είναι η σύσταση Δημόσιου – Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοΐας που αφενός μεν θα σχεδιάσει ένα ελάχιστο δίκτυο ακτοπλοϊκών γραμμών, εναρμονισμένο με συνδυασμένες μεταφορές, τόσο ανάμεσα στα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα, όσο και μεταξύ τους, με κύριο στόχο τη διασφάλιση των μεταφορών ως δημόσιο, κοινωνικό αγαθό.
Ο φορέας αυτός, με συνεργασία κράτους και αυτοδιοίκησης, δεν θα υποκαταστήσει ούτε θα καταργήσει τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες. Θα αναλάβει καταρχήν τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος, τις λεγόμενες άγονες γραμμές και θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων δώδεκα μήνες το χρόνο και όχι μόνο όταν και όπου συμφέρει τους ακτοπλόους.
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. που η ακτοπλοΐα της βασίζεται αποκλειστικά στις ιδιωτικές εταιρείες. Η πρότασή μας δεν πρωτοτυπεί, εναρμονίζεται με ό,τι συμβαίνει κυρίως στις σκανδιναβικές χώρες, στη Σκωτία και αλλού, όπου το κράτος είτε παρέχει απευθείας το ακτοπλοϊκό έργο, είτε συνάπτει συμβάσεις με την αυτοδιοίκηση, είτε ακόμα εκμισθώνει γραμμές σε ιδιωτικές εταιρείες.Επίσης σημαντικό στοιχείο σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση, αποτελεί το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδέχεται τη χρηματοδότηση κατασκευής ή και επισκευής πλοίων και μάλιστα σε ελληνικά ναυπηγεία, εφόσον δημιουργηθεί κοινοπραξία με συμμετοχή του δημοσίου.

1) -α Πώς θα διασφαλιστεί η εδαφική συνοχή της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα; Υπάρχει εκτίμηση για το αν και κάτω από ποιές αιτίες χάθηκαν «ευκαιρίες» από προγράμματα της ΕΕ ή όχι;
Εφόσον είχαμε ως χώρα την ευκαιρία να προωθήσουμε την παραπάνω πρόταση και δεν το κάναμε – προφανώς για να μην συγκρουστούν οι κυβερνήσεις μας με τους ακτοπλόους – είναι προφανές ότι πολλά νησιά, ιδιαίτερα μικρομεσαία, μένουν κατά τη χειμερινή περίοδο με προβληματική έως ανύπαρκτη ακτοπλοϊκή σύνδεση, αφού οι επιδοτήσεις του κρατικού προϋπολογισμού δεν επαρκούν, ή δεν ικανοποιούν τις διαθέσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Με αυτές τις συνθήκες για ποιά άρση της απομόνωσης και ποιά εδαφική συνοχή μπορούμε να μιλάμε;

2)Λιμάνια. Οι ιδιωτικοποιήσεις θα προχωρήσουν σε ενδεχόμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ; Αν όχι τί θα γίνει με τους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη; Ποιό το μοντέλο της επόμενης ημέρας για τη λιμενική πολιτική;
Είναι προφανές ότι θα σταματήσουμε τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, αφού θεωρούμε ότι τα λιμάνια μας και ιδιαίτερα ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, αποτελούν κόμβους νευραλγικής σημασίας για την ανάπτυξη της χώρας. Αποτελούν πύλες εισόδου και σταυροδρόμι προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη, κόμβους διαμετακομιστικού εμπορίου και διασύνδεσης σιδηροδρομικώς και οδικώς με τα διευρωπαϊκά δίκτυα, κόμβους δικτύωσης με τη νησιωτική Ελλάδα.
Τέτοιας σημασίας κόμβοι, δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να ιδιωτικοποιούνται ή να παραχωρούνται σε μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα, που θα επιβάλλουν μονοπωλιακές κερδοσκοπικές καταστάσεις σε βάρος της χώρας και του κοινωνικού συνόλου. Εξάλλου πουθενά στην Ευρώπη, εκτός από την εποχή της Θάτσερ στη Μεγάλη Βρετανία, δεν ιδιωτικοποιήθηκαν λιμάνια και η συντριπτική πλειοψηφία τους βρίσκεται στην ιδιοκτησία του δημοσίου, είτε της αυτοδιοίκησης. Προφανώς αν έχει προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, θα ακυρώσουμε τις συμβάσεις, φυσικά εξαντλώντας με προσεκτικό τρόπο όλο το πολιτικό και νομικό οπλοστάσιο που θα διαθέτουμε.

3) Ναυτική εκπαίδευση. Ποιά η θέση σας;
Στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και στο Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και δυσλειτουργίες που υποβαθμίζουν την ποιότητα της εκπαίδευσης. Τα προβλήματα εστιάζονται στις κτιριακές εγκαταστάσεις, στην έλλειψη υλικοτεχνικών υποδομών, στα τεράστια κενά σε εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό. Κεντρικό πρόβλημα είναι ο ν. 3450/06 ο οποίος έχει δημιουργήσει εκπαιδευτικό προσωπικό δύο ταχυτήτων, με συνέπεια την αδυναμία προέλκυσης διδακτικού προσωπικού με ναυτιλιακή εμπειρία και γνώση της ναυτικής επιστήμης, ενώ με τις διατάξεις του δεν υπάρχει αντιστοίχηση με τα πτυχία της Ανώτερης Εκπαίδευσης
Η κυβέρνηση αντί να στρέφεται προς τη λύση αυτών των προβλημάτων, επιδιώκει, σε συνεργασία με τους εφοπλιστές, τη δημιουργία της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης.
Έτσι όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το Γολγοθά να εξασφαλίσουν οι σπουδαστές τον ένα χρόνο πρακτικής εκπαίδευσης, οδηγούν σε φυγή των νέων από το ναυτικό επάγγελμα.
Για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, απαιτείται σειρά μέτρων, κυριότερα από τα οποία είναι: ο εκδημοκρατισμός των ναυτικών σχολών με ταυτόχρονη κατάργηση της στρατιωτικής δομής τους, η αξιολόγηση των ΑΕΝ με προοπτική την ένταξη τους στην Ανώτατη Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση, η αντιστοίχηση του αριθμού των εισακτέων με τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, η ισότιμη απορρόφηση τους στα πλοία μέσω των σχολών τους, η συμπερίληψη και των κατώτερων πληρωμάτων στη ναυτική εκπαίδευση, η κατάργηση της χρηματοδότησης των εφοπλιστικών οργανώσεων από το κεφάλαιο ναυτικής εκπαίδευσης.