Συνέντευξη στη εφημερίδα Δημοκρατική

  1. Θα πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή το σχέδιο νόμου κατά του ρατσισμού ή θα      πρέπει να παγώσει όπως εκτιμά η κυβέρνηση;

 

Προφανώς και θα πρέπει να κατατεθεί άμεσα, διότι τα φαινόμενα νεοφασιστικής, ρατσιστικής βίας και τρομοκρατίας που ζούμε τα τελευταία χρόνια είναι πρωτοφανή στη σύγχρονη ιστορία του τόπου. Η ΝΔ θέλει να μπλοκάρει συνολικά την κατάθεση του, για να μπορεί να προπαγανδίζει απροκάλυπτα τη θεωρία των δύο άκρων, ταυτίζοντας το νεοφασισμό με την Αριστερά. Εδώ θα φανούν και οι πραγματικές προθέσεις και αντιστάσεις των άλλων δύο εταίρων της τρικομματικής κυβέρνησης.

  1. Αισιοδοξία      επικρατεί μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Κίνα και την Σύνοδο      Κορυφής στις Βρυξέλες . Πραγματικά έχουν αλλάξει τα πράγματα σε ότι αφορά      την οικονομία της χώρας;

 

Η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα έχει αποδοθεί σ’ έναν αγώνα τεχνητής αισιοδοξίας, μιλά για επενδύσεις περιφέροντας την πραμάτεια της δημόσιας περιουσίας της χώρας στο εξωτερικό, μιλά για καταπολέμηση της ανεργίας με τα χρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ προγράμματα απασχόλησης πεντάμηνης διάρκειας των 490 € μικτά στον τουρισμό, στη ναυτιλία και αλλού. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική, η ανεργία συνολικά έχει ξεπεράσει το 27 % και στους νέους το 64 %, η βιομηχανική παραγωγή έπεσε το α΄τρίμηνο κατά 20 %, τα πρωτογενή πλεονάσματα αποτελούν όνειρα θερινής νυκτός, η υστέρηση των εσόδων από τους φόρους κτυπά καμπανάκι για νέα μέτρα κ.ο.κ. Ήδη η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μιλά για μαύρη τρύπα μέχρι 8 δις για το 2015-2016.

  1. Προσφάτως      ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ δέχθηκε δριμεία κριτική για τη διάλυση των      συνιστωσών του κόμματος.  Θεωρείτε      την εξέλιξη αυτή φυσική ή δεν έπρεπε να γίνει;

 

Κοιτάξτε, στις εκλογικές αναμετρήσεις του 2012, ο ελληνικός λαός έστειλε το ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εκφράζοντας έτσι την ελπίδα και την προσδοκία του για ανατροπή του κατεστημένου πολιτικού συστήματος που οδήγησε τη χώρα στα πρόθυρα της κατάρρευσης και τον ελληνικό λαό στην εξαθλίωση μέσα από τις πολιτικές των αλλεπάλληλων μνημονίων. Το μήνυμα ήταν και είναι σαφές: Προχωρήστε αποφασιστικά για να ενσαρκώσετε την ελπίδα και να μην διαψεύσετε τις προσδοκίες μας. Αυτό ακριβώς επιδιώκουμε και με το ιδρυτικό συνέδριο του Ιουλίου, μετατρέποντας το ΣΥΡΙΖΑ από συμμαχικό σχήμα σε ενιαίο πλουραλιστικό, δημοκρατικό κόμμα της Αριστεράς, κόμμα ανοικτό στην κοινωνία και στους νέους ανθρώπους. Ένα τέτοιο κόμμα δεν μπορεί να λειτουργεί με τα πρότυπα του παρελθόντος, δεν μπορεί να λειτουργεί ως άθροισμα συνιστωσών. Και σε τελευταία ανάλυση η ιδιαιτερότητα του καθενός, κατοχυρώνεται απόλυτα μέσα από τον πολυτασικό χαρακτήρα του κόμματος, τάσεις ρεύματα ιδεών και όχι βεβαίως μικρά κόμματα μέσα στο κόμμα.

4.Αρνητικός να στηρίξει μία κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εμφανίστηκε ο Αλ. Αλαβάνος και δήλωσε πως μια κοινωνία δεν μπορεί να ακούει τις θέσεις ενός κόμματος που μοιάζουν με  μετεωρολογικό δελτίο. Συμφωνείτε;

 

Διαφωνώ κατηγορηματικά με τη στάση του Αλέκου Αλαβάνου από την περίοδο της παραίτησης του από την προεδρία του Συνασπισμού μέχρι σήμερα. Ενώ τότε ακολούθησε μια πολιτική που έδειχνε ότι ανοίγει πραγματικά νέους δρόμους, στη συνέχεια η όλη του στάση και τακτική, δείχνει έναν άνθρωπο που προσπαθεί να κατοχυρώσει ρόλους, που σε τελευταία ανάλυση δεν του ταιριάζουν

5. Σας ικανοποιούν τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων που συχνά πυκνά δίνουν  μια δυναμική στον ΣΥΡΙΖΑ;

 

Δεν με ικανοποιούν τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων, γιατί μέχρι τώρα δεν δημιουργούν συνθήκες σαφούς υπεροχής του ΣΥΡΙΖΑ έναντι του απερχόμενου πολιτικού κατεστημένου. Με τόσα που έχουν γίνει, απορώ πραγματικά, πως υπάρχει ακόμα τμήμα του ελληνικού λαού, που εμπιστεύεται τους φορείς μιας εξουσίας που μας έφεραν ως εδώ. Βεβαίως γι αυτό υπάρχουν ερμηνείες: Η αντίδραση του συστήματος και των ισχυρών συμφερόντων εγχώριων και ξένων, ήταν και θα είναι λυσσαλέα. Δημιουργούν κυρίως μέσα από τα μεγάλα διαπλεκόμενα μμε, συνθήκες πρωτοφανούς φοβίας και τρομοκρατίας, έναντι του νέου που έρχεται, γιατί ακριβώς γνωρίζουν ότι θα χάσουν τα προνόμια τους και τη δυνατότητα λεηλασίας του παραγωγικού πλούτου της χώρας και του μόχθου του ελληνικού λαού

6. Σύμφωνα με το μνημόνιο και την τρόικα μέχρι το 2016 θα πρέπει να έχουν αποχωρήσει από το δημόσιο 103.458 υπάλληλοι.  Με την εκτίναξη της ανεργίας στα ύψη όμως θα αντιμετωπιστεί ορθά το πρόβλημα της χώρας;

 

Δεν έχουμε καμιά αυταπάτη ότι το πρόβλημα της χώρας, είναι πρόβλημα υπεράριθμων δημοσίων υπαλλήλων. Οι απογραφές του υπαλληλικού δυναμικού στο δημόσιο, συμπεριλαμβανομένων του στρατού, των σωμάτων ασφαλείας, των νοσοκομείων κλπ, αποδεικνύουν ότι ο αριθμός των υπαλλήλων είναι συγκριτικά μικρότερος από το μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών. Αλλού είναι το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι ότι οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών, έφτιαξαν ένα κράτος πελατειακό, ρουσφετολογικό, ένα κράτος ανορθολογικά οργανωμένο με υπηρεσίες με πληθώρα υπαλλήλων και με άλλες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή για την εξυπηρέτηση του πολίτη, με ελάχιστο δυναμικό. Σε τελευταία ανάλυση έφτιαξαν ένα κράτος δυνάστη της ελληνικής κοινωνίας. Εδώ χρειάζονται μεγάλες αλλαγές, διότι μας χρειάζεται ένας ισχυρός επιτελικός δημόσιος τομέας, για την ανάπτυξη των στρατηγικών τομέων της οικονομίας και για την παροχή των κοινωνικών υπηρεσιών στους έλληνες πολίτες

7. Δεν έχουν εκλείψει οι συζητήσεις για την επιστροφή στη δραχμή. Είναι ένα ένα σενάριο που  πάγωσε ή θα επανέλθει και ποιες θα είανι οι συνέπειες

 

Το θέμα του νομίσματος για μας, δεν είναι το κύριο. Το νόμισμα είναι ένα εργαλείο, που υπηρετεί συγκεκριμένες πολιτικές. Αυτές είναι που καθορίζουν το θετικό ή αρνητικό αποτέλεσμα μιας νομισματικής πολιτικής. Το είχαμε πει πολλά χρόνια πριν, ότι οι κυρίαρχοι της Ε.Ε., το ευρωπαϊκό και ιδιαίτερα το γερμανικό κεφάλαιο, επιδιώκουν μονομερώς μια ενιαία νομισματική πολιτική, για να εξυπηρετήσουν μέσα από συνθήκες ενιαίας αγοράς τα συμφέροντα τους. Γι αυτό και δεν προχώρησαν στη διαμόρφωση και υλοποίηση και άλλων κοινών πολιτικών, όπως η κοινή φορολογική και εισοδηματική πολιτική. Αυτή είναι η βάση της αναντιστοιχίας και των αρνητικών επιπτώσεων του ευρώ. Από εκεί και έπειτα, βρισκόμενοι, ούτως ή άλλως, σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία, δεν μπορούμε να πάρουμε εύκολες μονομερείς αποφάσεις, που θα έχουν μόνο θετικά αποτελέσματα. Η θέση μας είναι ότι, δεν παίρνουμε ως χώρα, εμείς την πρωτοβουλία εξόδου από το ευρώ, παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις και προετοιμαζόμαστε για όλα τα ενδεχόμενα, ένα από τα οποία είναι και η διάλυση της ευρωζώνης. Σε κάθε περίπτωση εμείς πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα δεδομένα από τη σκοπιά της διαμόρφωσης των συμμαχιών μας, με τις άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου, που πλήττονται από παραπλήσιες πολιτικές

8. Στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες οι τομείς της Υγεία και της Παιδείας νοσούν . Πως θα αλλάξουν τα πράγματα;

 

Τα πράγματα δεν πρόκειται να αλλάξουν, όσο στη χώρα ασκούνται μνημονιακές πολιτικές. Η δημόσια υγεία και παιδεία, υποβαθμίζονται καθημερινά. Οι δημόσιες δαπάνες περικόπτονται δραματικά, τα εισοδήματα των γιατρών του ΕΣΥ, των καθηγητών και του λοιπού προσωπικού έχουν πέσει τουλάχιστον κατά 30 έως 40 %, πως λοιπόν να αλλάξουν τα πράγματα. Τα παραμύθια που μας λέει ο υπουργός Υγείας περί «υγειονομικής θωράκισης του Αιγαίου», δεν πείθουν ούτε τα μικρά παιδιά, στα σχολεία επίκεινται και άλλες συγχωνεύσεις, κατά συνέπεια διαλύονται σταδιακά όλες οι δημόσιες δομές στήριξης της δημόσιας υγείας και παιδείας. Φυσικά όλα αυτά είναι συνειδητά, είναι αποτελέσματα μιας πολιτικής ακραίου νεοφιλελευθερισμού, που θέλει να παραδώσει τα πάντα στις δυνάμεις της αγοράς, ακόμα και το αυτονόητο δικαίωμα της περίθαλψης και της μόρφωσης του ελληνικού λαού, που αποτελεί και συνταγματική υποχρέωση του κράτους

 

25/5/2013                                                 Νίκος Συρμαλένιος

 

Βουλευτής Κυκλάδων

Του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ