Σχετικά με την αντιμισθία Προέδρων Δημοτικών Συμβουλίων.

Ερώτηση προς τους κ.κ. Υπουργούς:

Εσωτερικών,   Οικονομικών

Θέμα: Σχετικά με την αντιμισθία Προέδρων Δημοτικών Συμβουλίων.

 

Έως 31.12.2012 όλοι οι Πρόεδροι των Δημοτικών Συμβουλίων της χώρας λάμβαναν το 40% της αντιμισθίας του Δημάρχου, οι δε Αντιδήμαρχοι το 50% της Αντιμισθίας του Δημάρχου.

Με την από 31-12-2012 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου(Α’256/31-12-2012), οι μεν Αντιδήμαρχοι εξακολουθούν να λαμβάνουν το 50% της Αντιμισθίας του Δημάρχου, οι δε Πρόεδροι των Δημοτικών Συμβουλίων από 1.1.2013 μπορούν να λαμβάνουν, και αυτό υπό προϋποθέσεις, το ήμισυ της αντιμισθίας που ελάμβαναν στις 31.12.2012. (Δηλαδή στην πράξη να λαμβάνουν το 20%  της Αντιμισθίας του Δημάρχου).

 

Συγκεκριμένα:

Στην με αριθμ. πρωτ. 532/07-01-2013 ενημερωτική εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών σχετικά με τις διατάξεις της από 31-12-2012 Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου(Α’256/31-12-2012), υπάρχει το τμήμα ΙΙΙ «Ζητήματα αποζημίωσης αιρετών της παρ.1 του άρθρου 93 του ν.3852/2010».

Σε αυτό οι Πρόεδροι των Δημοτικών Συμβουλίων των Δήμων άνω των 100.000 κατοίκων θα μπορούν να λαμβάνουν την αντιμισθία του Προέδρου και το 30% της σύνταξης τους (Το να λαμβάνουν το 30% της σύνταξής τους δεν προβλέπεται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, αλλά μόνο στην Εγκύκλιο, άρα είναι υπό αμφισβήτηση)  ή να επιλέξουν μόνο τη σύνταξή τους εφόσον, όμως, έχουν τις ιδιότητες του άρθρου 93, παρ.1 του ν.3852/2010. Όμως, οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι του ιδιωτικού τομέα, των πρώην ΔΕΚΟ κτλ, που δεν έχουν αυτές τις ιδιότητες, δεν έχουν δικαίωμα επιλογής και λαμβάνουν υποχρεωτικά οι μεν εργαζόμενοι μόνο  την αντιμισθία του Προέδρου, οι δε συνταξιούχοι την αντιμισθία του Προέδρου και, υπό αμφισβήτηση,  το 30% της σύνταξής τους. Ακόμα πιο σημαντικό είναι το πρόβλημα για όλους τους Προέδρους Δημοτικών Συμβουλίων με λιγότερους από 100.000 κατοίκους, οι οποίοι λαμβάνουν υποχρεωτικά την μειωμένη κατά 50% από το 2012 αντιμισθία.

Τα αποτελέσματα αυτών των ρυθμίσεων είναι η δημιουργία αιρετών πολλών ταχυτήτων και η οικονομική ζημία που υφίστανται όλοι οι Πρόεδροι των Δημοτικών Συμβουλίων της χώρας, ιδιαίτερα δε των μικρών δήμων, που δεν έχουν ούτε καν το δικαίωμα επιλογής ανάμεσα στην μειωμένη κατά 50% αντιμισθία του Προέδρου και στο μισθό ή την σύνταξή τους, είναι τεράστια.

Ταυτόχρονα, τέθηκε μια ασφυκτική «αποκλειστική προθεσμία» για την τρέχουσα δημοτική περίοδο, ήτοι η 21η Ιανουαρίου 2013 για να δηλώσουν την επιλογή τους οι ενδιαφερόμενοι. Κατά συνέπεια, η παντελής έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με τις δρομολογημένες νομοθετικές αλλαγές, η αδυναμία επικοινωνίας με τις υπηρεσίες του αρμόδιου Υπουργείου και οι αντικρουόμενες ερμηνείες έχουν οδηγήσει σε μια πανσπερμία απόψεων και λύσεων σχετικά με τις απολαβές των εν λόγω αιρετών.

Η μετονομασία των εξόδων παράστασης σε «αντιμισθία» μετατρέπει για την ακρίβεια τους αιρετούς εκπροσώπους σε «εργαζόμενους» στους Δήμους, εγκλωβίζοντάς τους σε ένα ιδιότυπο καθεστώς οικονομικής ομηρείας, καθώς επί της ουσίας τιμωρούνται για την εκλογή τους και την εκπροσώπησή των συμπολιτών τους.

Η άδικη και άνιση αυτή αντιμετώπιση θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε μαζικές παραιτήσεις σε όλη την Ελλάδα, και ειδικά στις Κυκλάδες όπου το σύνολο των Δήμων βρίσκονται κάτω από το πληθυσμιακό όριο των 100.000 κατοίκων που τίθεται. Πλήττονται, έτσι, κυρίως οι μικροί Δήμοι, είτε νησιωτικοί είτε ορεινοί, οι οποίοι και χρήζουν ιδιαίτερης μεταχείρισης. Τέλος, δημιουργείται ένα αυτοδιοικητικό πλαίσιο όπου ευνοούνται για τη συμμετοχή τους στα κοινά μέσω των αυτοδιοικητικών εκλογών οι έχοντες και κατέχοντες (επιστροφή στην εποχή κοτζαμπάσηδων και παρατρεχάμενών τους) και αποθαρρύνεται η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών από το να προσφέρει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Είναι αυτονόητο ότι η ενασχόληση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν πρέπει να βασίζεται στις οικονομικές απολαβές και να θεωρείται μέσο πλουτισμού. Εντούτοις,  είναι αδιανόητο αφενός να υποβαθμίζεται ο ρόλος και το έργο του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, δεύτερος στην ιεραρχία του Δήμου (κανονικά έπρεπε να λαμβάνει το 60% της αντιμισθίας του Δημάρχου), και αφετέρου να ζημιώνεται οικονομικά ο αιρετός λαμβάνοντας χαμηλότερα ποσά από ότι αν δεν ήταν εκλεγμένος.

 

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

 

  1. Προτίθενται      γενικότερα να τροποποιήσουν την διάταξη που αφορά στην αντιμισθία των Προέδρων      των Δημοτικών Συμβουλίων της χώρας, με την επαναφορά των ισχυόντων έως      31.12.2012, και ειδικότερα των συνταξιούχων Προέδρων Δημοτικών Συμβουλίων      για μικρούς δήμους ώστε να αρθούν οι ανισότητες;
  2. Προτίθενται      να αλλάξουν την ήδη παρελθούσα προθεσμία για τη δήλωση μεταξύ αντιμισθίας      και μισθού ή σύνταξης και να ορισθεί καινούργια μετά την επικύρωση της      συγκεκριμένης Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου;

 

Οι ερωτώντες βουλευτές

Νίκος Συρμαλένιος

Σοφία Σακοράφα