Τοποθέτηση Νίκου Συρμαλένιου στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό

Το πρωτογενές πλεόνασμα χτίζεται πάνω στα ερείπια της ύφεσης

Στην τοποθέτηση του για τον προϋπολογισμό του 2014, ο Νίκος Συρμαλένιος, μεταξύ άλλων, είπε:

«…Θα αναφερθώ καταρχήν σε δύο ζητήματα που έθεσαν οι προηγούμενοι υπουργοί και ο αποχωρήσας υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μ. Βαρβιτσιώτης. Σήμερα του Αγίου Νικολάου γιορτάζουν οι ναυτικοί, αλλά πρέπει να σημειώσουμε ότι εξαιτίας των πολιτικών σας, η ανεργία των ναυτικών μέσα σ’ ένα χρόνο αυξήθηκε κατά 21 % και σήμερα έχουμε 4.000 ναυτικούς άνεργους, δηλαδή το 25 % των ενεργών ναυτικών.

Επίσης, πριν λίγο ο κ. Μαυραγάνης, άνθρωπος χαμηλών τόνων, διέψευσε σε χαμηλούς τόνους τη συνέντευξη του κ. Στουρνάρα στη Λιμπερασιόν, όπου έβαλε και πάλι το ζήτημα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στο Αιγαίο. Ζητάμε επιτέλους να εμφανιστεί στη Βουλή ο κ. Στουρνάρας και να διαψεύσει σε υψηλούς τόνους το ενδεχόμενο αυτό.

Σε σχέση με τον Προϋπολογισμό, εκείνο που θέλω να πω είναι ότι,  ο Π/Υ του 2014 συνεχίζει ανελέητα τον αντικοινωνικό, αντιαναπτυξιακό, νεοφιλελεύθερο δρόμο εξυπηρέτησης των δανειστών και των μεγάλων συμφερόντων εγχώριων και ξένων, προωθώντας το μοντέλο οριστικής διάλυσης του κοινωνικού κράτους, κατεδάφισης της δημόσιας υγείας και παιδείας, εξωθώντας στη βίαιη προλεταριοποίηση τη μικρομεσαία τάξη και στην «κινεζοποίηση» τους μισθωτούς και τους εργαζόμενους

Το πρωτογενές πλεόνασμα που το εμφανίζετε ως το μεγάλο επίτευγμα της πολιτικής σας, αν ερχόταν ως αποτέλεσμα οικονομικής ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας θα το χαιρετίζαμε, τώρα όμως βασίζεται στα οικονομικά και κοινωνικά ερείπια. Και δεν το λέμε μόνο εμείς. Διαβάστε σημερινή ανακοίνωση της ΔΑΚΕ Ιδιωτικά Τομέα, που λέει ακριβώς αυτό. Το πρωτογενές πλεόνασμα αποτελεί ένα ρευστό στοιχείο δια πάσαν χρήσιν και εκμετάλλευση (2.9 δισ. λέγατε το Σεπτέμβριο, τώρα 812 εκατ., ενώ η οριστικοποίηση του θα εγκριθεί από τη Eurostat τον Απρίλιο) και χτίζεται πάνω στα ερείπια της ύφεσης.

Θέλετε να σας πω συγκεκριμένα πως επιτυγχάνεται το πρωτογενές πλεόνασμα στα νησιά μας; Τα νησιά έχουν γυρίσει κάποιες δεκαετίες πίσω, έχουν κλείσει σημαντικές υπηρεσίες (Εφορίες, ΙΚΑ, κλπ), έχουν κλείσει Επιθεωρήσεις Εργασίας. Επαίρεται ο κ. Βρούτσης ότι το Ν. Αιγαίο έχει μόνο 2% ανασφάλιστη εργασία. Πώς να μην έχει αφού δεν υπάρχουν υπηρεσίες για να μετρηθεί, ούτε καν στη Σαντορίνη, ούτε στη Μήλο, ούτε στη Σίφνο, στη Σέριφο κλπ. Έχουμε νησιά χωρίς πλοία και γιατρούς (υπάρχουν νησιά χωρίς κανένα γιατρό ούτε αγροτικό). Μειώνετε τον προϋπολογισμό του νοσοκομείου της Σύρου από 4,3 εκατ. στα 3,2 εκατ., που σημαίνει περικοπές σε όλα τα Κέντρα Υγείας των νησιών.

Σε ότι αφορά τον Π/Υ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου συνολικά σε σχέση με το 2013 μειώνεται κατά 30 εκατ. ευρώ. Σχετικά με το φόρο πλοίων, την περίφημη πλέον εθελοντική συνεισφορά των εφοπλιστών που προβλέπει για το 2014 (139 εκατ) αυξημένη σε σχέση με αυτή του 2013 (59 εκατ.). Σας ρωτάμε είναι δυνατόν να θεωρείτε ότι με αυτό τον τρόπο φορολογείτε δίκαια ένα κλάδο που προσκομίζει υπερκέρδη σε παγκόσμια κλίμακα, που σύμφωνα με τo τμήμα μελετών της Golden Destiny, προχωρά σε παραγγελίες πλοίων δεκάδων-11 δισ. δολάρια μόνο για το διάστημα Ιανουάριος – Οκτώβριος 2013 στην Κίνα, στην Κορέα και αλλού, όταν την ίδια στιγμή οι ναυτεργάτες πληρώνουν φορολογία για το 2013 της τάξης των 57 εκατ. Αλήθεια γιατί μας αποκρύπτετε τα στοιχεία της αλληλογραφίας μεταξύ των υπουργείων Ναυτιλίας και Οικονομικών που αναφέρεται στην ανάγκη φορολόγησης των εφοπλιστικών εταιρειών κατ’ επιταγή μάλιστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με επιστολή της τον Αύγουστο του 2012;

Την ίδια στιγμή Η ναυτιλιακή πολιτική της κυβέρνησης έχει αποτύχει σε όλους τους τομείς, καθώς:

Συνεχώς φεύγουν πλοία από την ελληνική σημαία. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Στατιστικής Αρχής τον Σεπτέμβριο τα πλοία με ελληνική σημαία κατέγραψαν νέα μείωση κατά 2,7%. Το Ναυτιλιακό Συνάλλαγμα καταρρέει: Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας το 9μηνο (Ιανουάριος- Σεπτέμβριος) υπήρξε μείωση του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό 9μηνο κατά 11,1% Μειώνονται οι επιβάτες από-επιβίβασης (homeporting) στην κρουαζιέρα: το 10μηνο του 2013 (Ιανουάριος – Οκτώβριος) η επιβατική κίνηση αποεπιβίβασης (home porting) παρουσίασε, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ μείωση κατά 3,62%.

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες μειώσεις στον Π/Υ του υπουργείου: Το κύριο μέρος αυτής της μείωσης αφορά στις μεταβιβαστικές πληρωμές οι οποίες αναφέρονται στην επιδότηση των άγονων γραμμών. Και εδώ πρέπει να σημειώσουμε την αλχημεία οι μεταβιβαστικές πληρωμές να μεταφέρονται και να εμφανίζονται στα κονδύλια του Λιμενικού Σώματος, εμφανίζοντας δήθεν ενίσχυση των λειτουργικών και λοιπών δαπανών ενός Σώματος που τα τελευταία χρόνια υποφέρει από μισθολογική υποβάθμιση, από ελλιπή πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ενώ καλείται να εκπληρώσει τα δύσκολα καθήκοντα του με ελάχιστα μέσα (σκάφη, αναλώσιμα και καύσιμα), βάζοντας σε κίνδυνο την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητά του.

Ο ΣΥΡΙΖΑ στα πλαίσια του Προγράμματος για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας έχει επεξεργαστεί πρόταση για την Ακτοπλοΐα. Σε αντίθεση με σας, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει συγκεκριμένο σχέδιο και πρόγραμμα για μια Ακτοπλοΐα κοινωνικό αγαθό, αυτονόητο κοινωνικό δικαίωμα για μετακίνηση των επιβατών και των εμπορευμάτων τόσο από και προς τα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα, όσο και μεταξύ τους, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο την καλοκαιρινή – τουριστική περίοδο. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα προχωρήσει άμεσα στη σύσταση ενός δημόσιου – κοινωνικού φορέα Ακτοπλοΐας με συνεργασία κράτους και αυτοδιοίκησης.

Επίσης έχει επεξεργαστεί προτάσεις για:

1)Την αύξηση των φορολογικών εσόδων από την πλοιοκτησία με την επανεξέταση του φορολογικού πλαισίου που διέπει τις ναυτιλιακές εταιρείες από μηδενική βάση με την κατάργηση των προκλητικών φοροαπαλλαγών και την ουσιαστική συνεισφορά του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα φορολογικά έσοδα

2) Την αύξηση της απασχόλησης των ελλήνων ναυτικών: Με την αναθεώρηση των νόμων που διέπουν τις οργανικές συνθέσεις και που θα οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση της απασχόλησης στο ναυτικό επάγγελμα, στην αύξηση του ναυτιλιακού συναλλάγματος και στην αύξηση της εισροής ναυτιλιακού συναλλάγματος. Αντίστοιχες παρεμβάσεις θα επιδιωχθούν και στην ακτοπλοΐα με την αλλαγή των τελευταίων νόμων που μειώνουν την απασχόληση.

3) Τη δημιουργία ενός πλαισίου που θα ενισχύσει τα πολλαπλασιαστικά οφέλη της ναυτιλίας για την οικονομία: Η στήριξη της κυβέρνησης στη ναυτιλία δεν μπορεί παρά να συνδέεται με δράσεις που θα ενισχύουν δραστηριότητες εντός της Ελλάδας όπως πχ την ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, με επεξεργασία κλαδικής πολιτικής και τη δημιουργία ενιαίου ναυπηγοεπισκευαστικού φορέα. Η ενίσχυση αυτών των δραστηριοτήτων θα οδηγήσουν σε ενίσχυση των φορολογικών εσόδων με άμεσο και έμμεσο τρόπο.

4) Την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που αφορά στη φορολογία των πλοίων αναψυχής

5) Τον εξορθολογισμό της διαχείρισης των πόρων του Υπουργείου Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος και τη σταδιακή αύξηση για δράσεις που αφορούν στην εξυπηρέτηση κοινωνικών αναγκών.

6) Τον ανασχεδιασμό της οργανωτικής δομής του Υπουργείου και του Λιμενικού Σώματος με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας τους χωρίς μειώσεις προσωπικού.

7) Την πλήρη λειτουργία των επισκευαστικών βάσεων του Λιμενικού Σώματος ώστε να μην σπαταλούνται εκατομμύρια σε ιδιωτικές εταιρείες για τη συντήρηση των σκαφών με αμφίβολα αποτελέσματα.

8) Την αξιοποίηση του ΠΔΕ και των κοινοτικών πόρων σε στοχευμένες δράσεις που θα βελτιώνουν την κοινωνική αποτελεσματικότητα των δαπανών και δεν θα συνδέονται με την εξυπηρέτηση εφοπλιστικών και άλλων  συμφερόντων.

9) Τη δημιουργία ισχυρού ελεγκτικού μηχανισμού για τον έλεγχο της εισφοροδιαφυγής, της απόδοσης κρατήσεων επί των εισιτηρίων της ακτοπλοίας καθώς και των τελών ελλιμενισμού με την αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών και της πληροφορικής

Για όλους τους παραπάνω λόγους, καταψηφίζουμε βεβαίως τον προϋπολογισμό και είναι σίγουρο ότι αυτός θα είναι και ο τελευταίος σας…»

 

Μπορείτε να δείτε το βίντεο της ομιλίας στο παρακάτω Link:

http://www.youtube.com/watch?v=BKsleajmFJI&feature=c4-overview&list=UUPkrINJTDITeO-mSh-NkBsQ